„Întâlniri creative” – liceeni faţă în faţă cu trendurile social media

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin
Andrei Țigănaș (sculptor de voci), Cami Gui (coordonator Food Waste Combat Cluj), Paul Mureșan (animator), Anca Hanu (actriță) și Mircea Bravo (creator de clipuri virale) au acceptat invitația de a le vorbi tinerilor despre meseriile lor și de a răspunde întrebărilor. Am descoperit din contactul direct cu liceeni că li se oferă puține informații despre majoritatea meseriilor mai noi sau foarte noi așa că se păstrează ideea că au de ales doar între două, trei tipuri de carieră. Prin urmare, evenimentul „Întâlniri creative” a fost creat special pentru a le da șansa să afle și despre alte oportunități și provocări. 

Peste 100 de liceeni au descoperit cum să privească istoria națională din perspectiva personală și să facă acele conexiuni necesare între ceea ce li se întâmplă ca indivizi și felul în care funcționează lucrurile la nivel de societate. Pe parcursul a 13 ateliere creative și a 4 spectacole de teatru, proiectul „Luna Creativă”, ediția a IV-a, realizat de Create.Act.Enjoy le-a propus tinerilor participanți să dezbată tema Istoria națională vs Istoria personală.

Luna Creativă se încheie vineri, 30 noiembrie, de la ora 18:00, cu „Întâlniri creative”, eveniment unde liceenii (și nu numai) sunt invitați să afle detalii despre meserii noi de la 5 membri ai comunității clujene care și-au dezvoltat cariere creative: Andrei Țigănaș (sculptor de voci), Cami Gui (coordonator Food Waste Combat Cluj), Paul Mureșan (animator), Anca Hanu (actriță) și Mircea Bravo (creator de clipuri virale). „Întâlnirile creative” vor fi și prilej de a vernisa afișele creative și interactive care au fost realizate pentru „Luna Creativă”, ediția a patra. Intrarea liberă.

Pornind de la ideea că adolescenții tind să fie mai cu seamă preocupați de sine, de schimbările prin care trec, de presiunile care se pun pe ei și de propriul viitor, atelierele au fost construite pentru a putea discuta și dezvolta concepte din istoria personală. Iar apoi aceste concepte au fost contextualizate în istoria națională pentru a observa impactul unor situații de viață. „Mi-a plăcut că am putut contribui și că mi-am putut auzi vocea pentru prima dată în public. Fiindcă de multe ori simt că nu sunt ascultată. Ce ai tu de zis? Ai 15 ani, nu știi nimic! Dar aici am putut să-mi spun părerea”, a mărturisit una dintre adolescentele care au participat la ateliere.

Zece artiști vizuali au ilustrat printr-un afiș creativ câte 10 ani din istoria României, într-o manieră personală. Astfel vom putea vedea centenarul sub forma „Istoria națională versus Istoria personală”. Aceste afișe au fost expuse pe parcursul lunii prin intermediul paginii de facebook Create.Act.Enjoy (https://www.facebook.com/pg/Create.Act.Enjoy) și offline, în spații frecventate din oraș și în școli partenere. Alături de afișele artiștilor, publicul a fost implicat pe parcursul lunii în crearea afișelor interactive, răspândite prin oraș. Vor fi parte din vernisaj și aceste afișe, unde clujenii au putut răspunde la provocări precum „Cu ce ai vrea să intri în istorie?”, „Ne-ar fi mai bine dacă…” sau „Ce eveniment din istoria recentă ai include în manuale?”.

Proiectul „Luna Creativă” este unul de educație non-formală și se bazează pe o componentă culturală și una educativă. Partea educativă a însemnat 13 ateliere creative de film și actorie de film, gândire critică în media, scriere creativă și teatru și improvizație realizate pentru și cu elevi din Cluj-Napoca, Gherla și Dej. Toate atelierele au fost gratuite pentru tineri, iar în cazul celor destinate elevilor din Gherla și Dej, echipa s-a deplasat la școlile partenere pentru a facilita și mai mult accesul celor care au dorit să participe. Inițiativa acestor deplasări a fost primită cu bucurie și reflectată în presa locală din cele două orașe, motiv de încurajare pentru a extinde acest proiect înspre localitățile din județ unde oferta de activități creative sau de educație non-formală este redusă sau chiar inexistentă.

Atelier de teatru și improvizație la Școala „Avram Iancu” din Dej Foto Bogdan Botaș

Cele patru spectacole de teatru care au alcătuit partea culturală a proiectului au propus feluri diferite de a observa împletirea istoriei naționale cu istoriile personale. Acest lucru a permis ca discuțiile de după fiecare spectacol să includă multe dintre preocupările generației tinere actuale. „Eat Me” a încurajat discuțiile despre felul în care cedăm sau nu la presiunea socială, pe care fiecare o resimțim pentru a mânca într-un anume fel, pentru a arăta sau a ne comporta în felul „brevetat” de revistele de modă, de restaurantele trendy, de platformele de social-media sau de diverși „influenceri”.  Spectacolul „protejat / NEprotejat”, producție Animact de la Târgu-Mureș, a dat curaj publicului tânăr să se deschidă și să-și găsească propriile nesiguranțe, temeri sau sentimente de rușine oglindite pe scenă. Creat pe baza experiențelor personale a 7 tineri actori despre educația sexuală primită sau, mai degrabă, evitată, spectacolul reușește să creeze din istorii personale o istorie națională, pentru că, la nivel de țară, educația sexuală este tabu în continuare, iar efectele acestei lipse de informare se simt la fiecare generație.

Spectacolul „Scrisori de pe front”, parte din repertoriul inițiativei Texte Bune în Locuri Nebune, a fost inclus în programul „Luna Creativă” pentru a putea imersa publicul tânăr în atmosfera care stăpânea societatea românească încă din timpul primului război mondial și pentru a expune felul în care istoria tinde să se repete. Scrisorile sunt destăinuiri simple și brutal de sincere, care au rezonat cu publicul licean. Magda Minică, voluntar al Create.Act.Enjoy, elevă de liceu, a scris în recenzia de după spectacol: „Eu am privit acest spectacol ca pe un vizor prin care te uiți și vezi războiul în pura lui realitate, exact aşa cum a fost. Pentru că războiul este aşa cum l-au perceput oamenii care l-au trăit, fie că sunt soldații chinuiți de  pe front sau mamele și soțiile îndurerate de acasă, şi nu cum apare în romanele care glorifică războiul şi portretizează soldatul ca un erou mânat de un patriotism infinit.

Cea de-a patra propunere făcută publicului tânăr a fost spectacolul – lectură „Ciornîi Terrier”, parte a „Trilogiei Omar” scrisă de C.C. Buricea-Mlinarcic între 2006-2009, și publicată în volum postum în 2010. „Ciornîi Terrier” a însemnat și o redescoperire a dramaturgiei contemporane locale. Poveste despre putere, corupție și despre păstrarea reputației în fața opiniei publice influențată în permanență de scandalurile mediatice sau de absurditățile din ultimii ani așa că a fost încă un prilej de a reflecta la tema centrală a proiectului, Istoria națională vs Istoria personală.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedin